Welke maaltijdfrequentie?

Gepubliceerd op 2 november 2018 08:53

Tegenwoordig kunnen we er niet meer aan uit.. De ene zegt dat we maar 3 keer mogen eten, de fitnessindustrie zegt toch wel minstens 4 tot 6 keren. Maar hoeveel mogen we nu ook eigenlijk eten? Ik leg het hier uitgebreid uit hoe ons lichaam werkt.

Vaak heb je in de sportwereld 2 doelen. Ofwel vet verlies namelijk "cutten" ofwel spieren bijkweken "bulken". Mooie woordjes voor eigenlijk afvallen en bijkomen. Maar hoeveel en hoevaak je mag eten hangt dus ook van je doel af. 

We gaan eerst het aspect bekijken als we vet willen verliezen.

  • Hoevaak je wilt/mag eten hangt van persoon tot persoon af. Sommige hebben snel een verzadigd gevoel, sommige personen niet. Maar Ze hanteren altijd dat je op een dag tussen de 2 en 6 maaltijden moet hanteren. 
  • Eiwit inname is belangrijk bij vet verlies zodat je niet de spieren verliest die je al hebt bijgekweekt. De eiwitsynthese komt hier in het spel en dit betekent in de volksmond grofweg dat het lichaam de eiwitten uit je voeding haalt en hierbij de spieren voedt. De eiwitsynthese zorgt er dus ook voor dat je niet veel spieren afbreekt en dat je je 'lean body mass' blijft behouden.  
    • Om je eiwitsynthese tot een succes te brengen moet je genoeg eiwitten binnen krijgen dit in ook 2 tot 6 maaltijden. Dit betekent dat eigenlijk elke maaltijd wel een eiwitbron moet bezitten!  
  • Snacks plannen is moeilijk want je hebt minder calorieën dan normaal omdat je aan het afvallen bent.  
    • oKleine aanpassingen in snacks zijn noodzakelijk zoals kleine snacks, lichte snacks, meer zuivel
    •  Soms high protein snacks zijn zinvol als ze moeilijk aan hun dagelijkse hoeveelheid protein intake komen
  • Omdat je in een kcal te kort zit, is soms intermitting fasting handig. Hierdoor heb je een eetluik van bijvoorbeeld 12u 's middags tot 8u 's avonds. Dit geeft de mogelijkheid om grotere maaltijden te consumeren en toch in je budget te blijven. 

 

Nu gaan we overschakelen naar spiermassa bijkweken aka bulken/bijkomen:

  • Het verzadigd gevoel blijft weer voor elk individu verschillend. Maar omdat de eiwitsynthese minder gestimuleerd moet worden dan bij afvallen hanteren ze tussen de 3 a 6 maaltijden. Ook om de 3 a 6uur eten is noodzakelijk. 
  • Snacken is soms noodzakelijk omdat je veel kcal moet binnen krijgen. 
    • Kleine aanpassingen in snacks zijn noodzakelijk zoals iets grotere snacks nemen, met iets meer kcal.
    • high protein snacks zijn zinvol omdat de eiwitsynthese geprikkeld moet worden op regelmatige basis
  • Intermitting fasting is hier moeilijker omdat je een grotere hoeveelheid kcal moet binnenspelen en daarom houden ze meer een regelmaat aan en een spreiding van de maaltijden zodat je lichaam de tijd heeft om dit te kunnen verwerken. 

 

Zo! hopelijk heb je nu een duidelijk beeld wat je moet doen en hoe alles in zijn werk gaat :-)  Denk eraan! Het is niet omdat ik 5 maaltijden eet, dat jij dat ook moet doen. Elk individu is anders en het kan dus zijn dat jij maar 3 of 4 maaltijden nodig hebt! 

 

Eet smakelijk ;-)


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.